سلامت

ناهنجاری زانو ضربدری

1399/10/6 شنبه

تغییر وضعیت زانوها از حالت طبیعی به سمت داخل را زانو ضربدری می‌گویند. در این ناهنجاری به هنگام ایستادن و تحمل وزن، زانوها نسبت به قوزك‌های داخلی پا به یكدیگر نزدیك‌تر هستند.
این عارضه غالبا در كودكان چاق و در سنین مدرسه مشاهده می‌شود و معمولا با ناهنجاری كف پای صاف همراه است. این ناهنجاری در زنان شایع‌تر از مردان است.

علل
*عوامل وراثتی
*زود راه افتادن كودكان
*بیماری نرمی استخوان (راشیتیسم)
*چاقی و اضافه وزن
*نشستن قورباغه‌ای

عوارض
*آرتروز زودرس زانو
*خستگی زودرس به هنگام راه رفتن و دویدن
*احساس درد در نواحی خلفی ساق و قدامی زانو
*راه رفتن روی لبه‌ی داخلی پا و ساییدگی بخش داخلی كف كفش
*افزایش آسیب‌پذیری مفصل زانو

ملاحظات اصلاحی
*توصیه به كاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن در افراد مبتلا و به ویژه در كودكان
*ارائه‌ی حركات كششی برای عضلات جانب خارجی ساق و ران، مانند عضلات دوسر رانی، كشنده‌ی پهن نیام و عضلات نازك نئی
*ارائه‌ی حركات تقویتی برای عضلات جانب داخل ساق و ران، مانند عضلات راست داخلی، نیم‌غشایی، نیم‌وتری و درشت نئی قدامی و خلفی
لازم است تا افراد دارای زانوی ضربدری و كف پای صاف از نشستن قورباغه‌ای خودداری كنند.
سفتی و كوتاهی عضله‌ی كشنده‌ی پهن نیام و باند خاصره‌ای درشت نی علت یا نتیجه‌ی زانوی ضربدری است. در اغلب مواقع، استفاده از گرما، ماساژ و كشش در اصلاح این وضعیت ضروری است.

اهداف حركات اصلاحی
*آشنا ساختن فرد با راستای مطلوب اندام تحتانی
*پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های ثانویه
*كشش عضلات كوتاه شده و تقویت عضلات ضعیف
*كاهش درد در نواحی داخلی و قدامی مفصل زانو
*كاهش فشارهای مكانیكی وارده بر مفاصل ران، زانو و مچ پا 
*اصلاح عادات غلط وضعیت بدنی
*افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، استقامت، تعادل و هماهنگی

تذكر!
قبل از شروع تمرینات به نكات زیر توجه داشته باشید:
*قبل از شروع تمرینات ابتدا باید ۳ الی ۵ دقیقه نرمش كرد.
*تمرینات را باید به صورت روزانه و سر وقت انجام داد.
*بین تمرینات باید استراحت كرد.
*شدت تمرین و فشار وارده را باید بر اساس توانایی‌های هر شخص تعیین كرد، اگر تاكنون فعالیت بدنی نداشته‌اید، تمرینات را با حداقل شدت شروع كنید.

پیاده‌روی
افزایش وزن و بالا بودن شاخص توده‌ی بدنی یكی از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بدنی است. انجام چهار روز پیاده‌روی به مدت ۶۰-۲۰ دقیقه و شدت ۷۵-۶۵درصد به اصلاح وضعیت بدنی فرد كمك خواهد كرد.


امور ورزش و تربیت بدنی شرکت ملی نفت ایران

كلمات كليدي : ناهنجاری زانو ضربدری , كف پای صاف , عوامل وراثتی , راشیتیسم , نشستن قورباغه‌ای , آرتروز , خستگی زودرس , مفصل زانو , كاهش وزن , حركات اصلاحی

نسخه قابل چاپ
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
 
پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400   01:49:58
تعداد بازديد اين صفحه: 105855
بازدید زیرپورتال : 114398
بازدید زیرپورتال امروز : 149
بازدید صفحه امروز: 116