سلامت

مراقبت‌هاي روان‌شناختي در بحران كرونا-قسمت ششم و پاياني

1399/9/24 دوشنبه

دكتر فهيمه قبيتي، روانشناس اجتماعي

ث: مدل  CDC(Center for Disease Control and Perevention) 
مواظب خود و جامعه خود باشید.
مراقبت از خود، دوستان و خانواده‌تان می‌تواند در مقابله با استرس به شما کمک کند. کمک به دیگران برای کنار آمدن با استرس خود می‌تواند جامعه‌ي شما را نیز قوی‌تر کند.
به جاي تماشا، خواندن یا گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه‌های اجتماعی، استراحت کنید. شنیدن مکرر در مورد همه‌گیری می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
مراقب بدن خود باشید.
نفس عمیق بکشید، کشش یا نماد مدیتیشن را بگیرید.
سعی کنید وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید.
مرتبا ورزش کنید، حتما به میزان کافی و لازم بخوابید.
از الکل و تمام مواد مخدر دوری کنید.
برای بازي کردن وقت بگذارید. سعی کنید فعالیت‌های دیگری را که از آنها لذت می‌برید انجام دهید.
با دیگران در ارتباط باشید. با افرادی که به آنها اعتماد داريد در مورد نگراني‌ها و احساساتتان، صحبت کنید.
توصیه برای والدین: مراقب تغییرات رفتاری در فرزند خود باشید.
کودکان و نوجوانان، تا حدودی نسبت به آنچه از بزرگسالان پیرامون خود می‌بینند، واکنش نشان می‌دهند. هنگامی که والدین و مراقبان با آرامش و اطمینان با COVID-19 سروکار دارند، می‌توانند بهترین پشتیبانی را به فرزندان خود ارائه دهند. در صورت آماده‌سازی بهتر، والدین می‌توانند نسبت به اطرافیان به ویژه کودکان اطمینان بیشتری نشان دهند. همه‌ي کودکان و نوجوانان به يك روش به استرس پاسخ نمی‌دهند. برخی از تغییرات متداول شامل موارد زیر است:
*گریه یا تحریک بیش از حد در کودکان کم سن
*زیاد خوابیدن 
*نگرانی یا غم بیش از حد
*عادات ناسالم خوردن یا خوابیدن
*تحریک‌پذیری و رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان
*عملکرد ضعیف در تکالیف مدرسه یا اجتناب از آموزش 
*مشکل در توجه و تمرکز
*اجتناب از انجام فعالیت‌هایی که در گذشته از آنها لذت می‌برد
*سردردهای غیرقابل توضیح یا درد بدن
توصیه‌هایی برای مراقبت از فرزندان
با کودک یا نوجوان خود در مورد شیوع COVID-19 صحبت کنید.
به سؤالات پاسخ دهید و حقایق مربوط به COVID-19 را به روشی که کودک یا نوجوان شما می‌تواند درک کند به اشتراک بگذارید.
به کودک یا نوجوان خود اطمینان دهید که از امنیت برخوردار است. اگر آنها ناراحت هستند با آنها صحبت كرده و به آنها آرامش و اطمينان خاطر دهيد كه مشكل عمده‌اي وجود ندارد. نحوه‌ي برخورد با استرس خود را با آنها در میان بگذارید تا آنها بتوانند یاد بگیرند که چگونه مانند شما با مشكلات کنار بیایند.
خانواده خود را از قرار گرفتن در معرض اخبار این رویداد، از جمله رسانه‌های اجتماعی، دور کنید. کودکان ممکن است آنچه را که می‌شنوند نادرست تفسیر کنند و در مورد چیزی که نمی‌فهمند وحشت مي‌کنند.
سعی کنید از کارهای روزمره پیروی کنید. اگر مدارس تعطیل هستند، برنامه‌ای را برای فعالیت‌های یادگیری و فعالیت‌های آرامش‌بخش یا تفریحی ایجاد کنید.
یک الگوی مناسب باشید. استراحت کنید، بخوابید، ورزش کنید و غذا بخورید. با دوستان و اعضای خانواده‌ي خود در ارتباط باشید.

كلمات كليدي : بحران كرونا , دكتر فهیمه قبیتی , تغییرات رفتاری در فرزند , COVID-۱۹ , رسانه‌های اجتماعی , فعالیت‌های آرامش‌بخش , مراقبت از فرزندان

نسخه قابل چاپ
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
 
پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400   00:35:05
تعداد بازديد اين صفحه: 105769
بازدید زیرپورتال : 114297
بازدید زیرپورتال امروز : 48
بازدید صفحه امروز: 30